ZADANIA:
-
Tworzenie przyjaznego klimatu w klasie i szkole - przeciwdziałanie agresji,
przemocy i negatywnym zachowaniom uczniów.
-
Propagowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów - profilaktyka uzależnień.
-
Zapobieganie przenoszeniu na teren szkoły konfliktów środowiskowych.
-
Poprawianie frekwencji uczniów i eliminowanie przypadków wagarów.
-
Działania w zakresie organizacyjnym zwiększające poczucie bezpieczeństwa u uczniów
-
Podjęcie działań w celu pomocy dzieciom, których rodzice przebywają za granicą.
-
Podjęcie działań nastawionych na pomoc uczniom i rodzicom w wyborze zawodu.
ZADANIE
|
SPOSÓB REALIZACJI
|
OCZEKIWANE EFEKTY
|
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN
|
UWAGI
|
Tworzenie przyjaznego klimatu w klasie i szkole - przeciwdziałanie agresji, przemocy i negatywnym zachowaniom uczniów
|
1.
Przeprowadzenie w klasach 1 zajęć integracyjnych dla uczniów
2.
Zorganizowanie dla uczniów klas 1 spotkania z policjantem na
temat konsekwencji wynikających z zachowań ryzykownych
3.
Współpraca z policją, sądem, rodzicami, kuratorami społecznymi w zakresie
przeciwdziałania wagarom i zachowaniom niepożądanym
4.
Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym do spraw pomocy rodzinie z
problemem przemocy i agresji
5.
Zorganizowanie zajęć z zakresu asertywności w klasach 1
6.
Przeprowadzenie w ramach godzin wychowawczych tematyki związanej
z umiejętnością zachowania i reagowania w sytuacjach konfliktowych-
"Przemoc.Agresja" Objęcie uczniów ankietą dotycząca bezpieczeństwa
7.
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły poprzez rzetelne
dyżury nauczycieli oraz monitoring
8.
Realizacja przez świetlicę szkolną tematyki dotyczącej savoir vivre,
agresją i przemocą i jak sobie z nimi radzić, zagospodarowaniem czasu wolnego
|
>
Integracja zespołu klasowego
>
Uczniowie mają wiedzą na temat odpowiedzialności prawnej
nieletnich
>
Poprawianie frekwencji uczniów i eliminowanie niepożądanych
zachowań
>
Pomoc psychologa i terapeuty
>
Uczniowie potrafią podjąć prawidłową decyzję odnośnie trudnych
sytuacji , potrafią użyć słowa "nie"
> Uczniowie potrafią w sposób właściwy reagować na krzywdę
drugiego, przemoc fizyczną i psychiczną
>
Utrzymanie stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły i terenach
wokół szkoły
>
Uczniowie będą potrafili odpowiednio zareagować w sytuacjach
zagrożenia
|
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
dyrektor
nauczyciel świetlicy, wychowawcy klas
|
IX 2015
IX 2015
w ciągu roku
cały rok
XII 2015
cały rok
cały rok
w ciągu roku
|
|
Propagowanie zdrowego stylu życia
wśród uczniów - profilaktyka uzależnień
|
1. Kontynuacja
ogólnopolskiej akcji "Lokalny Dzień Profilaktyki"
2. Przeprowadzenie
pogadanek wśród rodziców na temat współczesnych zagrożeń
3. Zorganizowanie
wycieczki dla uczniów z rodzin dysfunkcyjnych
4. Przeprowadzenie
zajęć w klasach 2 na temat : "Narkotykom mówimy nie"
5. Przeprowadzenie
zajęć warsztatowych w klasach 2 na temat:"HIV i AIDS"
6. Przeprowadzenie
konkursu na temat wiedzy o AIDS
7. Zorganizowanie
pogadanek na temat zagrożeń narkomanii i dopalaczy we współpracy ze
strażą Graniczną w Zakopanem
8. Realizacja
przez pedagoga szkolnego cyklu pogadanek w klasach 2 na temat
alkoholizmu, narkomani, nikotynizmu
9. Pedagogizacja
dla Rodziców na temat używek i dopalaczy
10. Udział uczniów naszej szkoły
w ogólnopolskiej kampanii: "Zachowaj trzeźwy umysł"
11. Zorganizowanie pokazu
i kursu udzielania I pomocy przedmedycznej
12. Realizacja działań
związanych z troską o własne zdrowie, odżywianie, aktywność fizyczną
13. Wycieczki turystyczne w
góry
14. Przygotowanie uczniów do
wartościowego spędzania czasu wolnego poprzez udział w zajęciach i imprezach
sportowych
15. Spotkania z pielęgniarką
na temat prawidłowego odżywiania się
16. Dbałość o higienę osobistą
w wieku dojrzewania
17. Realizacja działań w
zakresie Programu "Europejski Kodeks Walki z Rakiem" .
|
>
Uwrażliwienie młodzieży na problemy związane z uzależnieniem
>
Rodzice będą potrafili otwarcie rozmawiać ze swoimi dziećmi o
uzależnieniach
>
Pokazanie atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu
>
Uczniowie będą świadomi zagrożeń wynikających z sięgania po
narkotyki
>
Poszerzenie wiedzy na temat HIV i AIDS
>
Sprawdzenie wiedzy uczniów
>
Uświadomienie zagrożeń wynikających z sięgania po substancje
uzależniające
>
Dostarczenie informacji o alkoholu i innych substancjach
uzależniających oraz o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu
>
Dostarczenie informacji o substancjach uzależniających
oraz dopalaczach i zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu
>
Zaangażowanie uczniów do udziału w konkursach propagujący
zdrowy styl życia
>
Nabycie umiejętności udzielania I pomocy przedmedycznej
>
Wdrożenie uczniów do dbałości o zdrowie, sprawność i właściwą
postawę ciała
>
Wdrożenie uczniów do aktywności ruchowej
>
Zagospodarowanie czasu wolnego
>
Uczenie aktywnego sposobu spędzanie wolnego czasu
>
Wdrożenie uczniów do aktywności ruchowej
>
Uświadomienie konsekwencji uczniom wynikających z
niewłaściwego odżywiania się -anoreksja, bulimia ,cukrzyca, otyłość
>
Nabywanie nawyku dbania o higienę własnego ciała
>
Uświadomienie zagrożeń wynikających z prowadzenia
niezdrowego stylu życia, dokonywanie wartościowych i sensownych wyborów
w życiu
|
dyrektor, wychowawcy klas,
pedagog
wychowawcy klas, pedagog
dyrektor, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
pedagog, pielęgniarka
nauczyciel biologii, pedagog, pielęgniarka
dyrektor, pedagog
wychowawcy klas, pedagog, plastyk
p. Rode B.
wychowawcy, pedagog, plastyk
wicedyrektor
nauczyciel biologii,
nauczyciele w-f,
wychowawcy
wychowawcy
nauczyciele w-f
pedagog pielęgniarka
nauczyciele w-f, pielęgniarka
p. Mroszczyk-Zając B.,
p. Rychel-Szklany M.,
|
V 2016
V 2016
V/VI 2016
w ciągu roku
II 2016
XI/I 2015
XI 2015
cały rok
I 2016
V 2016
III 2016
cały rok
cały rok
w ciągu roku
w ciągu roku
w ciągu roku
w ciągu roku
|
|
Zapobieganie przenoszeniu na teren szkoły konfliktów środowiskowych
|
1.
Rozpoznanie przez wychowawców klas sytuacji domowej uczniów
2.
Rozpoznanie przez pedagoga szkolnego sytuacji środowiskowej uczniów
3.
Współpraca wychowawców, pedagoga, dyrekcji z policją, zespołem
interdyscyplinarnym i OPP w zakresie gromadzenia informacji o środowisku
uczniowskim, możliwości współpracy w zakresie pomocy, stosowania Procedury
"Niebieskiej Karty"
4.
Uruchamianie obowiązujących procedur w sytuacjach kryzysowych
|
>
Rozpoznanie potrzeb i dobór właściwych form pomocy uczniom
>
Rozpoznanie potrzeb i dobór właściwych form pomocy uczniom
>
Organizowanie odpowiednich form pomocy uczniom i ich rodzicom,
zakładanie "Niebieskiej Karty"
>
Praca pedagoga szkolnego w Zespole Interdyscyplinarnym
>
Tworzenie właściwych warunków bezpieczeństwa na terenie szkoły
|
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog, dyrekcja
wychowawcy klas, pedagog, dyrektor, nauczyciele
|
IX.2015
na bieżąco
w ciągu roku
w ciągu roku
|
|
Działania
w zakresie poprawienia frekwencji uczniów i ograniczenia zjawiska wagarowania
|
1.
Systematyczna kontrola frekwencji na zajęciach lekcyjnych
2.
Terminowe egzekwowanie od uczniów usprawiedliwienia nieobecności
3.
Na bieżąco informowanie rodziców o nieobecnościach uczniów w szkole
4.
Współpraca z OPS , Sądem Rodzinnym, organem nadzorującym szkołę w przypadku
niskiej frekwencji uczniów
5.
Współpraca z domem rodzinnym uczniów o niskiej frekwencji w zakresie
uzyskania pomocy psychologicznej i specjalistycznej
|
>
Ograniczenie spóźnień i nieobecności
>
Poprawa frekwencji na zajęciach szkolnych.
>
Możliwie szybka reakcja na powstający problem wagarów
>
Rozeznanie przyczyn niskiej frekwencji uczniów, możliwość
administracyjnego oddziaływania na środowisko ucznia
>
Pomoc rodzicom i uczniom w rozwiązywaniu zaistniałych
problemów
|
wychowawcy klas, nauczyciele
wychowawcy klas
wychowawcy klas pedagog
wychowawcy, pedagog, dyrektor
wychowawcy klas, pedagog, dyrektor
nauczyciele
|
na bieżąco
cały rok
na bieżąco
na bieżąco
w ciągu roku
|
|
Działania
w zakresie organizacyj- nym zwiększające poczucie bezpieczeń- stwa
u uczniów
|
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły
poprzez dyżury nauczycieli
- Opracowanie harmonogramu dyżurów oraz zastępstw na
dyżurach za nieobecnych nauczycieli
- Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły
- Zapoznanie klas 1 z systemem alarmowym i drogami
ewakuacji
- Współpraca z policją, sądem rodzinnym, kuratorem w
zakresie przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom uczniów.
- Troska o zapewnienie dyscypliny na lekcjach.
|
>
Zapewnienie stałego nadzoru i opieki w czasie przerw
>
Zapewnienie stałego nadzoru i opieki w czasie przerw
>
Znajomość zasad zachowania się w szkole
>
Umiejętne zachowanie się w sytuacjach zagrożenia
>
Niwelowanie niepożądanych zachowań wśród uczniów
>
Niwelowanie niepożądanych zachowań wśród uczniów,
>
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego uczniów w
czasie lekcji
|
nauczyciele
nauczyciele opracowujący harmonogram dyżurów, wicedyrektor
wychowawcy klas
wychowawcy klas 1
pedagog, dyrektor, wychowawcy
nauczyciele
|
cały rok
IX.2015
II.2016
W ciągu roku
IX.2015
IX.2015
cały rok
cały rok
|
|
Kontynuacja działań
w celu pomocy dzieciom, których rodzice przebywają za granicą
|
1.
Rozpoznanie sytuacji problemowych związanych z opieką nad
dzieckiem
2.
Współpraca z OPS i Sądem Rodzinnym w zakresie prawnej opieki nad
dziećmi, których rodzice przebywają za granicą
3.
Zorganizowanie dla uczniów potrzebujących wsparcia, indywidualnych
rozmów z pedagogiem szkolnym, psychologiem, terapeutą
4.
Współpraca z PPP z zakresu indywidualnej pomocy dzieciom wymagającym
wsparcia
|
>
Zdiagnozowanie sytuacji i zapewnienie pomocy uczniom
>
Wzmocnienie poczucia odpowiedzialności rodziców w zakresie
opieki nad dziećmi
>
Umiejętne radzenie sobie w trudnych sytuacjach
wymagających wsparcia
>
Uświadomienie uczniów gdzie mogą liczyć na pomoc
|
wychowawcy, pedagog
wychowawcy, pedagog, dyrektor
wychowawcy, pedagog, specjaliści
wychowawcy, pedagog
|
IX.2015
na bieżąco
na bieżąco
na bieżąco
|
|
Podjęcie działań
nastawionych na pomoc uczniom
i rodzicom
w wyborze zawodu
|
1. Uwzględnienie
raz w miesiącu w tematyce godzin wychowawczych zajęć poświęconych
planowaniu własnej kariery
2. Zorganizowanie
spotkania w zakresie orientacji zawodowej przy współpracy z PPP w
Rabce-Zdroju
3. Zorganizowanie
spotkań w zakresie doradztwa zawodowego
4. Przybliżanie
uczniom wiedzy na temat szkół średnich w Rabce-Zdroju i okolicy - udział w
dniach otwartych
5. Udział uczniów
w projekcie"Festiwal Zawodów w Małopolsce"
|
>
Uczniowie znają istotę zawodu , czynności, warunki pracy,
wymagania jakie stawia określony zawód, drogi do zdobycia określonego zawodu
>
Poznanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron, predyspozycji
zawodowych
>
Poznanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron,
predyspozycji zawodowych
>
Uczniowie znają szkoły ponadgimnazjalne w najbliższej okolicy
oraz warunki przyjęcia do nich
>
Uczniowie uzyskują wiedzę na temat zawodów
|
wychowawcy klas
dyrektor, wyznaczeni nauczyciele
dyrektor, wychowawcy
wychowawcy, biblioteka
p.M.Rypel, p.A.Kościelniak
|
w ciągu roku
II 2016
na bieżąco
IV/V.2016
cały rok
|
|
"SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA SZKOŁY"
W ZAKRESIE DZIAŁAŃ ORGANIZACYJNYCH I
PROFILAKTYCZNYCH"
Rok szkolny 2015/2016
I
|
DZIAŁANIA ORGANIZACYJNE
|
|
Lp
|
Problem
|
Zadania
|
Osoby odpowiedzialne
|
Termin
|
|
1.
|
Przebywanie
na terenie szkoły osób nieupoważnionych
|
-
przeciwdziałanie wchodzeniu osób nieupoważnionym
na teren szkoły
|
-wychowawcy
klas
-nauczyciele uczący
-pracownicy szkoły
-pracownicy ochrony |
na
bieżąco
|
|
2.
|
Przebywanie
na terenie osób pod wpływem alkoholu
|
-
działania według procedur interwencyjnych;
- zgłoszenie sytuacji na
policję;
- wezwanie pogotowia ratunkowego;
- rozmowy interwencyjne,
dyscyplinujące w obecności wychowawcy, dyrektora, pedagoga,
policjanta;
|
-dyrekcja
-wychowawcy
- nauczyciele
-pedagodzy
-wszyscy pracownicy szkoły |
według
potrzeb
na bieżąco
|
|
3.
|
Zachowania
agresywne w relacjach uczeń-uczeń (bójki, wymuszenia)
|
-
działania według procedur interwencyjnych;
- rozmowy interwencyjne,
dyscyplinujące
w obecności wychowawcy,
dyrektora, pedagoga, policjanta;
- powiadamianie policji; |
-dyrekcja
-nauczyciele
-pedagog |
według
potrzeb
|
|
4.
|
Korzystanie
z telefonów komórkowych podczas lekcji
|
-
depozyt telefonów (opieczętowanie koperty) i zostawienie go w sekretariacie
szkoły i wydawanie tylko rodzicom;
|
-nauczyciele
uczący,
-Sekretarz Szkoły |
na
bieżąco
|
|
5.
|
Kradzieże
mienia własnego
|
-
depozyt na wartościowe przedmioty u nauczycieli W-F.
|
-nauczyciele
W-F
|
na
bieżąco
|
|
II
|
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
|
|
1.
|
Dewastacje,
kradzieże mienia szkolnego i własnego uczniów
|
-
działania według procedur
interwencyjnych;
-
interwencja (rozmowa z poszkodowanym,
poinformowanie rodziców/opiekunów, wychowawcy klasy i dyrekcji; naprawienie
szkody przez sprawcę);
-
zgłoszenie na policję (powództwo
cywilne - mienie własne; mienie szkoły z powództwa dyrektora);
-
rozmowy dyscyplinujące;
-
informowanie uczniów o zakazie
posiadania wartościowych przedmiotów (na własną odpowiedzialność);
-
pogadanki na lekcjach wychowawczych,
omawianie procedur interwencyjnych oraz przepisów BHP;
|
-
dyrekcja,
- wychowawcy
- pedagog
|
według
potrzeb
|
|
2.
|
Zachowania
zagrażające bezpieczeństwu uczniów:
*środki odurzające (bycie pod
wpływem, zażywanie, rozprowadzanie);
*bójki;
*dokuczanie, wymuszenia
|
-
działania według procedur
interwencyjnych;
-
lekcje wychowawcze w klasach zgodnie
z programem wychowawczym szkoły;
-
realizacja programów profilaktycznych
-
monitoring wizyjny;
-
rozmowy profilaktyczne,
dyscyplinujące;
-
rozmowy z ofiarami, sprawcami
i świadkami dokuczania, wymuszeń i bójek;
-
opieka pedagoga, wychowawcy;
|
- wychowawcy
- pedagog
- dyrekcja
- pracownicy obsługi
|
na
bieżąco
|
|
3.
|
Przebywanie
na terenie osób nieupoważnionych
|
-
pogadanki na lekcjach wychowawczych
na temat procedur interwencyjnych, o zakazie wstępu osób trzecich na teren
szkoły;
|
- wychowawcy
- nauczyciele
|
na
bieżąco
|
|
4.
|
Absencja
uczniów na zajęciach lekcyjnych,
wagary (również na terenie
szkoły)
|
-
działania według procedur
interwencyjnych;
-
lekcje wychowawcze na temat wagarów i
ich konsekwencji;
-
rozmowy interwencyjne, dyscyplinujące
z uczniami;
-
zawiadomienie i współpraca z
rodzicami, policją, sądem
|
- wychowawcy
- pedagog
- nauczyciele prowadzący
zajęcia pozalekcyjne
|
na
bieżąco
|
|
ZABEZPIECZENIA TECHNICZNE
|
|
1.
|
Dewastacje,
kradzieże mienia szkolnego
|
-
przeglądy i uzupełnianie brakującego
sprzętu;
-
kontrola systemu monitoringu
wizyjnego;
|
- sekretarz
szkoły
- dyrektor
szkoły
|
na
bieżąco
|
|
2.
|
Zachowania
zagrażające bezpieczeństwu uczniów
|
-
eliminacja technicznych czynników
wzmagających zagrożenie bezpieczeństwa
-
utrzymywanie w porządku, dbanie o
tereny przed szkołą (koszenie trawy, odśnieżanie, posypywanie piachem);
|
-
sekretarz szkoły
-
dyrektor szkoły
|
-
przed okresem zimowym,
- na
bieżąco
- w
miarę potrzeb
|
|
3.
|
Przebywanie
na terenie szkoły osób nieupoważnionych
|
-
obserwacja monitoringu , wizyjny na
zewnątrz i wewnątrz budynku
|
-
Sekretarz Szkoły
- pracownicy ochrony
|
w miarę posiadanych środków
|
|
4.
|
Absencja
uczniów na zajęciach lekcyjnych (spędzanie czasu
na korytarzach)
|
-
kontrola w czasie lekcji korytarzy,
|
- pracownicy
szkoły
|
na
bieżąco
|
|
5.
|
Niszczenie
zabezpieczeń technicznych
|
-
bieżąca kontrola gaśnic;
-
uzupełnianie apteczek - zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
|
-
szkolny inspektor BHP
- sekretarz szkoły
- pielęgniarka
szkolna
|
na
bieżąco
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>> strona główna << |